martes, 19 de junio de 2018

Viatge d'estudis a València

Aprofitant que enguany hem treballat el patrimoni cultural, hem volgut enfocar des d'aquest punt de vista el viatge d'estudis que hem organitzat a València.
El primer dia, el vam passar a la capital. Vam veure alguns dels seus edificis més representatius: les torres dels Serrans, la Seu o el Palau de la Generalitat.
Va ser un dia molt intens, que vam aprofitar per treballar els patrimonis de la humanitat que podem trobar a València: la llotja de la seda, el tribunal de les aigües i les falles.
Per descomptat,  vam pujar al micalet i vam fer-nos un foto amb Joan Lluís Vives. Vam dinar a l'ombra que trobàrem a la Plaça Redona, vam passar una estona al parc Gulliver i vam disfrutar d'alguna de les joies del modernisme valencià: el mercat central i l'estació del nord.
El segon dia va ser molt més tranquil. D'igual manera que el palmerar és una de les nostres senyes d'identitat, l'albufera i el seu parc natural són un element essencial de la cultura dels pobles que l'envolten.
Hem visitat el Saler, hem admirat la Devesa i hem passat la resta del dia al Palmar. Hem pogut reflexionar sobre el turisme sense mesura, que tant de mal ens ha fet, i sobre les tradicions i els oficis que du aparellat viure en un poble a la vora de l'Albufera. Hem passat per la Comunitat de Pescadors, que està a punt de celebrar el sorteig de redolins (com fan des del segle XIII) i també hem passejat en barca.
Ens agrada pensar que hem ajudat el nostre alumnat a apreciar millor tot el patrimoni que ens envolta. I no només allò que tenim a Elx i amb un ànim purament xovinista; sinó en allò que té d'universal. Allò que fa que les persones convisquen en societat, allò que ens uneix com a col·lectivitat i ens fa grans. Formes d'organització com el Tribunal de les Aigües o la Comunitat de Pescadors, tradicions que perviuen com el Misteri... Ens parlen de tot allò que pot aconseguir una col·lectivitat cohesionada, ens parlen de la naturalesa social de les persones i de la nostra capacitat de fer coses junts.